Hip-Hop (2pac(
Afro-američki narod je uvek koristio verbalnu tradiciju za prenos
istorije.Kako su se priče prenosile rečima,vremenom se dodavalo sve
više reči koje su činle priče zanimljivijim.Da li ste znali da je tako
nastao Hip Hop?U stara vremena ropstva,kada su robovi na plantažama
pevali duhovne pesme,koristili su vrstu rep muzike.Pitate kako?Ovi
robovi nisu imali instrumente.Koristili su udarce u predmete koje su
mogli da pronađu.
Šta god im je bilo na umu, robovi su pevali o tome.Ponekad su pevali o
tome kako su slobodni kao ptice.Ponekad su pevali o tome kako odlaze
kući u Afriku.Drugi robovi su se priključivali sa svojom pričom,svi su
se okupljali na verandi ili u dvorištu.Slično kao u hip hop - rap
muzici danas.Kada neko "repuje", drugi mu se priključuju naizmenično.
Hip Hop muzika je i u crnoj crkvi.Kako to,pitaćete?Kada sveštenik
pozove "crkvo, dajte jedan Amen",a svi u crkvi odgovaraju sa amen.Kao
danas kada rap umetnik uzvikne "dajte jedan ho ho",a publika uzvrati sa
- "ho ho".
Reći ćete:kakve ovo veze ima sa današnjim hip hopom?Pa,bio je jednom
jedan DJ iz Kingstona,sa Jamajke,koji se preselio u New York City
(Njujork) i počeo da recituje rime preko ploča sa instrumentalnom
muzikom (muzikom bez pevanja) koje je puštao. Pošto su delovi bez
pevanja bili kratki, ovaj rani DJ je koristio miksetu da bi učinio te
delove dužim. Miksetom se može svirati isti deo u krug. Na nekim
zabavama ranih sedamdesetih mnogi ljudi su mislili da pesma sa ploče
stvarno traje 15 minuta, ali to je u stvari DJ miksovao da traje duže.
Ovakva muzika je toliko popularna danas zato što omladina iz grada kroz
hip hop može da slobodno izrazi svoja osećanja. U hip hopu postoji malo
pravila: samo budi originalan. Možeš repovati o bilo čemu: o mesecu, o
tome kako se osećaš, o tvojoj devojci, o bilo čemu. Većina rima se
napiše unapred, ali repovati sa papira se smatra grehom. Evo gde dolazi
do izražaja prava veština. Mnogo puta se desi da se zaboravi ono što je
na papiru, pa reperi na koncertima jednostavno počnu da izmišljaju
stihove na licu mesta.
U hip hop pored repovanja spadaju i grebanje (skrečovanje) gramofonske
ploče, brejk dens (break dance se piše), grafiti (pisanje i crtanje po
zidovima) itd.
Hip hop je način života koji mnogi ljudi vole jer je veoam originalan i
daje prostor za slobodno izražavanje. Hip hop je danas urban (gradski)
i globalan (svetski), postoji u svakom gradu u svetu.
Kratka Istorija Hip Hop-a
Većina ranih repera, kao što su Kool Herc, DJ Hollywood i Afrika
Bambaataa, bili su prva ili druga generacija amerikanaca poreklom sa
Kariba. Herc i Hollywood se podjednako smatraju pionirima jamajkanskog
stila miksovanja u muzičkoj kulturi Južnog Bronx-a. Po većini navoda,
Herc je bio prvi DJ koji je kupio dva primerka iste ploče zbog
petnaestosekundnog brejka (ritmički instrumentalni segment) u sredini.
Miksujući napred nazad ove dve ploče znao je da proširi brejk
unedogled. Koristio je gramofon kao instrument.
Dok je radio sa dva gramofona, Herc je koristio i mikrofon u
jamajčanskom stilu. Njegove žurke su bile jako cenjene i snimane na
kasete pomoću tada nove boombox, ili blaster, tehnologije (kasetofon
brate - prim KZP). Kasete su se kopirale i širile po Bronksu, Bruklinu
i Menhetnu, inspirišući mnoge nove DJ-eve. Među njima je bio i Afrika
Bambaataa, prvi značajni crni musliman u rep muzici. (Prisustvo islama
će postati veoma značajno u kasnim osamdesetim). Bambaataa je često
učestvovao u sound system bitkama sa Hercom. "Sound system battles" su
nešto slično "cutting" takmičenjima iz prethodne, džez, generacije.
Sound system takmičenja su se održavala u gradskim parkovima (struja se
krala iz uličnih svetiljki) ili u lokalnim klubovima. Bambaataa je
ponekad miksovao rok muziku i televizijske emisije u standardni funk i
disko na koje su se Herc i većina njegovih sledbenika oslanajli.
Koristeći rok ploče, Bambaataa je proširio rep van referentnih tačaka
crne kulture. Do devedesetih, svi mogući izvori zvuka su bili
ravnopravni, od izraelske folk muzike preko bebop džeza do
televizijskih vesti.
Tehnika repovanja se pojavila 1976. godine i pripisuje se Grandmaster
Flash -u. 1979 izlaze prve tri rep ploče:"King Tim III (Personality
Jock)," koju je snimio bend Fatback Band, zatim Joe Bataan - “Rap-O
Clap-O” i , “Rapper's Delight” grupe Sugarhill Gang. "Rapper's Delight"
je postao nacionalni hit. Sadržaj ove pesme se zasnivao na materijalu
većine ranih repera. Muziku su odradili unajmljeni studiski muzičari,
koji su odsvirali osnovu hit pesme "Good Times" američke disko grupe
Chic. "Rapper's Delight" je inspirisao mnoge, uključujući čak i new
wave grupu Blondie.
Hip hop se razvija. Afrika Bambaataa 1982. godine objavljuje ploču
"Planet Rock", prvu rep ploču na kojoj se koriste sintisajzeri i
elektronske ritam mašine. Od tada reperi kreriraju sami pozadinsku
muziku. Godinu dana kasnije, Bambaataa predstavlja semplovanje pomoću
sintisajzera u "Looking for the Perfect Beat" (1983). Tada se
pojavljuje i tehnika brzog miksovanja - zvuci koji traju sekundu ili
dve kombinovani u kolažu (izumitelj je Grandmaster Flash). Brzo
miksovanje se pojavljuje paralelno sa brzom montažom koja se pojavila u
televizijskim reklamama tog vremena. Grandmaster Melle Mel komponuje
prvu proširenu priču u rimovanom repu. Do tada, većinom su reči bile
improvizovane fraze. DJ Grand Wizzard Theodore 1978. predstavlja
tehniku skrečinga.
Semplovanje je donelo pitanje autorskih prava. Neki umetnici su
verovali da semplovanjem ploča velikih crnih umetnika, kao što je James
Brown, zapravo prkose beloj korporativnoj Americi i muzičkoj industriji
i njihovom pravu da poseduju crnu kulturu. Malo problematičnija je bila
činjenica da se prkosi i pravu samih crnih muzičara da poseduju i
kontrolišu svoje intelektualne kreacije. Do ranih devedesetih došlo je
do toga da većina autora traži dozvole i pregovara o nekoj vrsti
kompenzacije za koriščćenje semplova. Neki često semplovani muzičari,
kao George Clinton, izdavali su i diskove sa gomilama muzičkih odlomaka
namenjenih semplovanju.
Najpozitivnija posledica semplovanja je nova zainteresovanost crne
omladine za muzičku istoriju. Umetnici kao Clinton i Brown su bili
proslavljani kao heroji i stare ploče su bivale ponovo izdavane i
popularizovane.
Tokom sredine osamdesetih godina prošlog veka, rep se pomerio sa ivice
hip hop kulture u mainstream američke muzičke industrije jer su beli
muzičari počeli da prihvataju novi stil. 1986 rep ulazi u top 10,
naravno beli rep, ali bar su to Beastie Boys - "(You Gotta) Fight for
Your Right (To Party!)", ali i "Walk This Way" - crno bela kombinacija
Run DMC i Aerosmith. Run DMC su jedna od prvih rep grupa koje su se
pojavile na MTV-ju (MTV je poznat po rasizmu u svojim počecima, ali
kasnije se to promenilo).
U istoj deceniji pojavila se i popularna ženska rep grupa Salt-N-Pepa,
sa singlovima "The Show Stoppa" (1985) i "Push It" (1987), koji je ušao
među prvih 20 na top listi.
U kasnim osamdesetim, veliki deo rep muzike postaje politički. Grupe
Public Enemy i Boogie Down Productions su utemeljili ovaj stil. Public
Enemy su se probili svojim drugim albumom: It takes a Nation of
Millions to Hold Us Back (1988), i pesmom "Fight the Power" iz filma Do
the Right Thing (1989) koji je režirao Spike Lee. Objavljujući važnost
repa u crnoj američkoj kulturi, Chuck D iz Public Enemy govori da je
rep "African American CNN".
Uz politički rep, javlja se i gangsta rep, koji opisuje život uz seks,
drogu i nasilje. Prvi gangsta rep album Straight Outta Compton izdaje
grupa NWA (Niggaz With Attitude). Pesme sa ovog albuma su izazvale
kontroverze i proteste mnogih, uključujući i FBI. Ipak, pokušaji da se
gangsta rep cenzuriše samo su ga činili jačim i privlačnijim i beloj i
crnoj omladini. NWA su postali platforma za lansiranje solo karijera
nekih od najuticajnijih repera i producenata u gangsta stilu, među
kojima su Dr Dre, Ice Cube i Eazy-E.
Tokom devedesetih, rep postaje izrazito eklektičan i pokazuje
neograničen kapacitet usisavanja semplova iz svih muzičkih pravaca.
Mnogi su se tako okrenuli džezu. Neka od najuticajnijih jazz-rap
izdanja su album Jazzmatazz (1993) bostonskog repera Guru-a i
"Cantaloop (Flip Fantasia)" (1993), singl britanske grupe US3. U
Ujedinjenom Kraljevstvu, jazz-rap je evoluirao u pravac poznat kao
trip-hop (Tricky, Massive Attack...)
Kako je rep sve više postajao deo mainstreama, politički rep je potisnut a gangsta rep izbija u prvi plan.
Rep muzika je značajno uticala i na belu i na crnu kulturu. Većina
sleng izraza hip-hop kulture, termini kao dis, fly, def, chill, wack,
postali su standardni deo rečnika mladih iz različitih etničkih grupa.
Rep funkcioniše kao glas zajednice koja nema pristup mainstream
medijima. Rep podstiče ponos, samopouzdanje i rad na sebi, pravi
pozitivnu sliku o crnoj istoriji koja je skrajnuta u američkim
institucijama.
Politički rep umetnici su raširili interes za crni muslimanski pokret,
onako kako ga je propagirao Louis Farrakhan, ali ima i dosta kritičara
koji Farrakhana vide kao rasistu. Gangsta rep je takođe oštro
kritikovan zbog stihova koji glorifikuju nasilje i mržnju prema ženama.
Prvih trideset godina hip hopa u kratkim crtama
Svaki pregled ove vrste treba uzeti kao krajnje subjektivan. Ovde su
nabrojani samo neki važni događaji, a to ne znači da su jedini niti da
su najvažniji.
Kako je nastao termin hip hop?
Navodno, "Lovebug Starski" je koristio izraz hip hop u svojim rimama
(HIP HOP SHOOWOP DA BOP), ali pokret nije imao ime dok ga Afrika
Bambaataa nije počeo zvati hop hop. Neki tvrde da je autor termina
"Space Cowboy" u repu:
“I said a hip hop
the hippie the hippie to the hip hip hop
& you don’t stop the rock it to the
bang bang boogie—say you jumped
the boogie to the rythymn of the boogie
the beat”
1969
Don Campbell postaje poznati ulični plesač u Los Angeles -u. Izumeo je ples nazvan "Campbellock".
1970-1973
Deda hip hopa Afrika Bambaataa (Kum hip hop kulturem otac elektro funk
zvuka, osnivač Universal Zulu Nation, vizionar, istoričar i Master of
Records) počinje da radi kao DJ.
1970
The Last Poets, pioniri of hip hopa, snimaju istoimeni LP za Douglas
Records, koristeći mešavinu recitovanja i džez bubnjeva i instrumentala.
Pojava Tagging fenomena. Počelo je u New York-u ranih sedamdesetih,
počeo je Vic, kurir poštonoša koji se vozio lokalnom podzemnom
železnicom i autobusima da bi dostavio pakete. Postavio je sebi cilj da
poseti svaki voz i svaki autobus u New York-u ("All City"). Počeo je da
upisuje svoje ima (Vic) i kurirski broj (156) u svako vozilo kojim se
vozio.
Phase 2, Case 2, Tracy 168, Sly II, Chain 3, Lee 163d, Julio 204, Frank
207 i Joe 136 su samo neka od mnogih tagova tj. "etiketa" .
Niko ne zna ko je počeo ispisivanje grafita, ali se zna ko ga je učinio
poznatim. To je bio TAKI 183, grčki tinejdžer sa Washington Heights-a,
ime mu je Demetrius.
Najcenjenija grafiti ekipa i najranija grupa jsu Ex-Vandals.
Independent Writers,"Nezavisni pisci", objavljivali su svoju pripadnost ispisujući INDS pored tagova.
1972
TRACY 168 osniva grafiti grupu "Wanted". Tracy je bio beli klinac koji
je bio tako opasan da mu je dozvoljeno da se druži sa Black Spades (na
vrhuncu, Wanted su imali preko 70 članova).
Graffiti bombing pokret u Filadelfiji, pisci CORNBREAD i COOL EARL.
Breakin' se pojavljuj prvi put, u klubovima Plaza Tunnel i Puzzle. Prvi pokreti su bili "Drop" i "In-and-Out".
1973
Kool Herc, otac hip hopa, aka Clive Campbell, pravi svoju prvu žurku u
bloku kao DJ. Puštao je soul, stari funk i R&B. Rođen je na
Jamajci, preselio se u USA 1967 (sa 12 godina) iz Kingstona. Preneo je
jamajčansku sound systems scenu u Bronx.
Kool Herc je svirao "break" ili "getdown" delove - mesto gde se ritam
čuje bez ostalih instrumenata. Kako su ti delovi jako kratki,
proširivao ih je tako što je koristio 2 gramofona sa istom pločom.
"Breakbeats" koje je pravio postavili su osnovu za B-Boys. DJ Kool Herc
je autor izraza "B-Boy". Na nastupima je vikao "B-Boys go down!" i to
je bio znak plesačima da počnu da plešu. Po nekima, B-Boys znači
"Boogie Boy", dok drugi tvrde da znači "Break Boy"(jer su plesali tokom
brejkova) ili "Bronx Boy".
Zulu Nation, zvanični rođendan 12. novembar 1973.
1974
Svirajući na žurkama, Kool Herc svojim DJ veštinama inspiriše ljude kao
što su Grandmaster Caz (Cold Crush Brothers), Banbaataa (aka Kahyan
Aasim - rođen 1957) i Grandmaster Flash (izmislio quick mix tehniku) .
Herc, Caz, Bambaataa i Flash sviraju na žurkama u blokovima, u parkovima i u kućama, svuda po Bronxu i okolini.
Afrika Bambaataa reorganizuje The Organization i menja joj ime u Zulu
Nation. Barn, nekadašnji vođa bande Black Spades i aktivista, osniva DJ
/ breaking / grafiti zajednicu u cilju unošenja društvene svesnosti u
hip hop. Pet B-Boysa mu se pridružuju, on ih zove Shaka Zulu Kings, a
postojale su i grupe Shaka Zulu Queens i Nigger Twins, prve B-Boy ekipe.
Grafiti postaju široko rasprostranjeni po vagonima podzemne železnice New Yorka.
Pod uticajima karipskog stila toast i boast, pioniri odnose svoje
gramofone i zvučnike u parkove i ritmiraju preko ploča ("To tha beat
y'all" ili "And ya don't stop").
1975
"Emceeing" evoluira od party uzvika kao "Kool Herc is in the house and
he'll turn it out without a doubt" (nema smisla prevoditi, ovo danas
razume čitav svet prim. KZP)
Coke La Rock i Clark Kent (aka Tyrone Smith, a ne DJ za Dana Dane)
osniva prvi MC tim. Postali su poznati kao Kool Herc and the Herculoids
zajedno sa svojim DJ-em zvanim Timmy Tim.
1976
Grafiti umetnik Lee Quinones postaje poznat po svojim muralima u metrou.
1977
Težište hip hopa se prebacuje više na MC-jeve, a DJevi Bam, Disco King
Mario, Breakout, Casanova Fly, Disco Wiz (prvi latino DJ) i Grandmaster
Flash nastavljaju da nastupaju po gradu.
b-boys iz Bronxa, Jimmy D i JoJo osnivaju Rock Stedy Crew.
Nemačka grup Kraftwerk izdaje Trans europe Express, transoliku
sintisajzersku himnu koja postaje osnovni izvor zvuka za Electro Funk
umetnike kao što su Bambaataa, Planet Patrol, Jonzun Crew i Newcleus.
Gradski prevoz New Yorka otvara džinovsku perionicu za vozove metroa, uz godišnje troškove od 400 000 dolara.
Novi talas grafita, ekipe: TDS, TMT, UA, MAFIA, TS5, CIA, RTW, TMB, TFP, TC5 i TF5
Jedne večeri, Herc je izboden nožem na žurci. Njegova karijera se nikada nije oporavila u potpunosti.
1978
Muzička industrija pravi termin "rep muzika".
Charlie Robot, koji se pojavljivao u Soul Train-u, predstavlja The Robot ples na mainstream medijima.
B-Boy ekipe: Breakmachine, Uprock and the Motor City Crew, Dynamic
Rockers, Rock Steady Crew, Floormasters Incredible Breakers i
Magnificent Force.
Lee Quinones napušta slikanje murala po metrou i prelazi na slikanje na rukometnim igralištima (sa tim je prvi počeo TRACY 168).
1979
The Sugarhill Gang (grupa koju je sastavila Sylvia Roberts, izdavački
mogul) snima "Rapper's Delight," prvu komercijalnu rep ploču, za Shugar
Hill records.
Mr. Magic's Rap attack radio emisija na stanici WHBI, od 2 do 5 ujutro, subotom uveče.
Cold Crush brothers počinju nastupe uživo. (Članovi: JDL, Charlie
Chase, DJ Tony Tone, Grandmaster Caz, Almighty KayGee, i EZ AD).
Snimljen film Warriors, koji govori o bandama New Yorka i prikazuje dosta grafita.
1980
Godina rata izdavačkih kuća. Enjoy i Disco Fever postaju značajni.
Kurtis Blow objavljuje "The Breaks" za Mercury records (prodato više od
milion kopija). On je prvi hip hop umetnik koji se pojavio na
nacionalnoj televiziji.
Sequence - ženska ekipa iz Sugar Hill records dospeva na top liste sa hitom “Funk You Up” .
Afrika Bambaata i Zulu Nation izdaju "Zulu Nation Throwdown Pt. 1".
Blondie objavljuju "Rapture" nakon susreta sa Fab 5 Freddy-jem i drugima iz Mudd Club ere. Debbie Harry repuje.
1981
14. februara, The Funky 4 plus One More sviraju "That's The Joint" na
TV stanici NBC u emisiji Saturday Night Live. Prva hip hop grupa na
nacionalnoj televiziji.
Grandmaster Flash izdaje "Adventures on the Wheels of Steel", prvu rep ploču na kojo se čuju stvarni zvuci živog DJ skrečovanja.
Osnovani Beastie Boys: Adam Horovitz aka King Ad-Rock (rođen 31. 10.
1966),Adam Yauch aka MCA (rođen 5. 8. 1964) i Michael Diamon aka Mike D
(rođen 20. 11. 1965).
1982
Afrika Bambaataa i the Soul Sonic Force objavljuju "Planet Rock" za
Tommy Boy records u Maju, prvi veliki tehno funk hit koji koristi
Kraftwerkov Trans Europe Express (prodato 620 000 kopija u USA).
Članovi Soul Sonic Force: Bam, Jazzy Jay, Mr. Biggs (Ellis Williams),
G.L.O.B.E. (John Miller), Whiz Kid and Pow Wow (Robert Darrell Allen).
Grandmaster Flash i the Furious Five objavljuju "The Message" u Junu za
Sugar Hill Records, dolaze do mesta br. 4 na top listama.
The Cold Crush Brothers se pojavljuju u legendarnom hip hop filmu Wild
Style. Sadrži sve elemente hip hop kulture: grafiti, DJing, MCing i
B-boying. Glume stvarni pripadnici scene: Lee, Zephyr, Fab 5 Freddy,
Lady Pink, Crash, Daze, Dondi, Grandmaster Flash, Grandwizard Theodore,
DJ AJ, Grandmixer D.S.T i Rock Steady Crew članovi: Crazy Legs i Frosty
Freeze. Soundtrack su radili Fab 5 Freddy i Chris Stein, a sviraju
Double Trouble, Cold Crush Brothers, Fantastic Freaks, Chief Rocker
Busy Bee, Rammellzee i Shockdell.
Prva internacionalna hip hop turneja u Evropi, učestvuju Bambaataa, Fab
5, Rammellzee, GrandMixer DXT (formerly D.ST.) & The Infinity
Rappers, Rock Steady Crew, the Double Dutch Girls, and Graffiti Artists
Phase 2, Futura, i Dondi. Hip hop kultura počinje da se širi po Evropi
i Aziji
1983
Herbie Hancock i Grandmaster D.ST. prave "Rockit," prvi hip-hop/jazz cross-over.
Afrika Bambaataa snima "Looking for the Perfect Beat" (Tommy Boy #831), sadrži prve digitalne semplove.
Dokumentarni film "Style Wars", autora fotografa Henry Chalfant i
režisera Tony Silvera, sadrži nekoliko intervjua sa popularnim autorima
grafita.
Ice T objavljuje prve singlove, "Cold Winter Madness" i "Body
Rock/Killers", smatraju se jednim od prvih gangsta repova sa zapadne
obale.
The Rock Steady Crew se pojavljuju u filmu Flashdance.
Run DMC objavljuju "It's Like That b/w Sucker MC's" , simbolični kraj
old school rep stilova (iako su ti stilovi nastavil ida postoje još
neko vreme).
Javlja se beat boxing - proizvođenje ritma pomoću glasa.
Grand Master Flash i Melle Mel's objavljuju anti kokainski singl "White Lines (don't do it)".
Michael Jackson izvodi moonwalk prvi put na televiziji.
1984
KDAY u Los Angelesu postaje prva rep radio stanica.
Rick Rubin i Russell Simmons osnivaju Def Jam records.
Michael Jackson radi moonwalk na dodeli Grammy nagrad i čitav svet
misli da je brejker. On je u stvari pokupio taj korak negde na ulicama
LA-a.
Breakdancing (kako to nazivaju u medijima) postaje globalan posle Lionel Richievog performansa na zatvaranju olimpijskih igara.
Kool Herc radi poslednju Old School žurku.
Film "Beat Street" Harrja Belafontea, učestvuju Kool Herc, Doug E.
Fresh, Kool Moe Dee. Legendarna B-Boy bitka u Roxyju, sa Rock Steady
Crew i NYC Breakers je vrhunac filma.
1985
"The Show" (Doug E. Fresh i Get Fresh Crew) menja zvuk hip hopa.
Ležerni stil Ricky D-a je bio nešto što se do tada nije moglo čuti.
Sugar Hill Records bankotira.
1986
Run-D.M.C. objavljuju hip hop verziju pesme grupe Aerosmith "Walk This Way" i hip hop osvaja pop liste, MTV i masovne medije.
Schoolly D izdaje ‘PSK-What does it mean’, nezavisno. Akronim znači
Park Side Killers, to je banda čiji je bio član. Tako Schoolly D
izmišlja "Gangsta Rap" ili "Reality Rap"
The Beastie Boys izdaju debi album LICENSED TO ILL (1986; Def Jam; Producent: Rick Rubin).
Sempler počinje da se koristi kao instrument.
1987
Prvi Technics svetski DJ šampion - Chad Jackson iz Velike Britanije.
Public Enemy izdaje debi album "Yo! Bum Rush The Show". Članovi grupe
su Chuck D (Carlton Ridenhour, rođen 1. 8. 1960 u New Yorku), Flavor
Flav (William Drayton, rođen 16. 3. 1959 u New Yorku), zatim "Minister
of Information" - Professor Griff (Richard Griffin) i DJ Terminator X
(Norman Rogers).
1988
Yo! MTV Raps počinje da se prikazuje, približava rep mainstream muzici.
N.W.A.'s Straight Outta Compton dostiže zlatni tiraž, popularizuje 'gangsta' školu repa.
1989
Kontroverza oko člana Public Enemy, Professor Griff-a i njegovih
antisemitskih izjava. Griff na kraju napušta grupu i osniva Last
Asiatic Desciples.
12. maja 1989. vlasti objavljuju pobedu nad grafitima i uklanjaju sve označene vagone iz saobraćaja.
Tribe Called Quest objavljuje "Description of A Fool". Članovi: Q-Tip
(Jonathan Davis, rođen 20. 11. 1970, New York), DJ Ali Shaheed Muhammed
(11. 8. 1970, Brooklyn, NYC), Jarobi and Phife Dog (Malik Taylor, 10.
4. 1970, Brooklyn, NYC).
1990
B-Boys are back! Masovno interesovanje za ples u britanskoj hip hop
zajednici. Novi talas predvode ekipe Born To Rock, UK Rock Steady Crew
i Second To None.
2Pac se pridružuje Digital Underground-u kao plesač.
1991
Busta Rhymes se pojavljuje u klasiku grupe A Tribe Called Quest "Scenario", njegov stil je jedinstven.
KDAY radio stanica je prodata i nije više rap radio stanica.
N.W.A izdaju "Niggaz4Life," prodaju 954,000 kopija u prvih nekoliko
nedelja. To je prva hard core rap ploča koja je stigla do vrha top
liste iako su neke prodavnice odbijale da je prodaju, a engleske vlasti
su je zaplenile zbog obscenosti.
Cypress Hill izdaju debi album ‘Cypress Hill’. Članovi: B-Real, DJ
Muggs i Sen Dog postaju pobornici legalizacije marihuane i zvanični
muzički glasnogovornici Nacionalne organizacije za reformu zakona o
marihuani.
1992
The Disposable Heroes of Hip-Hoprisy snimaju "Language of Violence".
1993
Dr. Dre-ov "The Chronic" postaje multi platinasti i započinje gangsta seriju.
Wu Tang Clan izdaje platinasti debi album Enter The Wu-Tang (36
Chambers). Wu-ratnici sa Staten Island-a: Prince (The RZA) Rakeem,
Raekwon, Ol' Dirty Bastard, Method Man, Ghost Face Killah, Genius
(GZA), U-God, Master Killa i Inspectah Deck.
Cypress Hill izdaju drugi album, Black Sunday, koji ulazi direktno na broj 1 Billboard liste.
1994
Common (aka Common Sense) izdaje “Resurrection”, koji predstavlja
vaskrsnuće (resurrection) čistog hip hopa; Common je jedan od najboljih
pesnika hip hopa svih vremena.
Warren G aka Warren Griffen (polubrat Dr Dre-a) objavljuje album "Regulate - G-Funk Era", prodato preko 4 miliona kopija.
1995
Prvi dokumentovani B-Boy samit, San Diego, CA.
Queen Latifah dobija Grammy u kategoriji najbolji rap solo izvođač za hit “UNITY”.
Suge Knight plaća kauciju za Tupac-a (1.4 miliona dolara), Tupac potpisuje za Death Row Records.
Eazy-E (aka Eric Wright) iz NWA preminuo od AIDS-a, 20. marta u 32. godini.
Legendarni Beatboxer Darren "Buff the Human Beat Box" Robinson iz Fat Boys umro od srčanog udara 10. decembra.
Christopher Wallace aka Notorious B.I.G pojavljuje se u "Unsigned Hype"
kolumni magazina The Source. Njegov singl "One More Chance" sa debi
albuma "Ready To Die" ušao je direktno na mesto broj 1 na američkoj top
listi.
1996
Dr. Octagon album, "Dr Octagonecologyst", producent Dan The Automator, novi način upotrebe semplova.
7. septembra 2Pac je upucan u Las Vegasu . Umire 13. septembra.
1997
9. marta, Notorious B.I.G. (aka Biggie Smalls) upucan posle žurke magazina Vibe.
Missy “Misdeanor” Elliott osvaja 2 Billboard Video Music nagrade za "The Rain".
1998
Dr. Dre potpisuje ugovor sa Eminem-om za Aftermath nakon što ga je čuo
na radiju. The Slim Shady izlazi 23. februar 1999. i stiže do drugog
mesta Billboard liste.
Lauryn Hill proglašena od strane magazina People za jednu od 25 najinteresantnijih ličnosti godine.
1999
Anticon izdaje “Music for the Advancement of Hip-Hop”; hip-hop muzika dobija novu formu.
Lauryn Hill postaje prva žena koja je nominovana za 10 Grammy nagrada. Dobila je 5.
2000
26.4.2000, Andre Young, aka Dr. Dre, tuži Napster zbog kršenja autorskih prava.
*****
Mizoginija u hip hopu
Stihovi koji promovišu mržnju, objektifikaciju i eksploataciju žena su
sve više prihvaćeni kao oblik umetničkog izraza, posebno u hip hop i
rep muzici. Kakvu cenu društvo plaća za to? Prema Dr. Gwendolyn Pough
sa Univerziteta u Minnesoti, veoma visoku.
"To definitivno utiče na devojke, posebno na crne devojke." kaže Pough,
koja drži kurs pod nazivom "Žene, rep i hip hop feminizam" i trenutno
piše knjigu o crnim ženama u hip hop kulturi.
"U muzici se pojavljuju poruke koje nam govore šta treba da radimo da
bi smo bile željene i, u nekim slučajevima, poštovane. Verujem da
postoji određena veza između tih poruka i toga kako mlade žene vide
sebe i kako se ponašaju."
Pesma “Down Ass Bitch”, popularnog umetnika Ja Rule-a.
If you'd lie for me, like you lovin me
Baby say yeah
If you'd die for me, like you cry for me,
Baby say yeah
If you'd kill for me, like you comfort me,
Baby say yeah,
Girl I'm convinced, you're my down ass bitch
"Postoji trend u repu da se govori o "ride or die chick" - devojci koja
će učiniti sve za svog čoveka", kaže Pough. "Takva muzika kreira način
razmišljanja nekih ljudi. Trenutno, raste broj žena koje su u zatvoru
zbog svojih odnosa sa muškarcima, zbog prodavanja droge ili činjenja
drugih krivičnih dela zato što su to od njih tražili njihovi momci."
Povezanost mizoginistične muzike i ponašanja je evidentna i u drugim
oblastima života mldaih ljudi, kaže Dr. Michael Rich, pedijatar u
dečijoj bolnici u Bostonu.
"Muzika predstavlja nasilje i prisilu u seksualnim odnosima kao
normalne. Vidim da postoji prihvatanje među tinejdžerima - i dečacima i
devojčicama za seksualnu objektifikaciju koja se slavi u ovakvoj vrsti
muzike. Postoji shvatanje da je u redu biti iskorišten za seks i da
nije potrebno nikakvo emocionalno učešće."
Jenga Mwendo, direktorka Red Clay's Catcalls, poznate multimedijalne
izložbe koja simulira iskustva žena sa uličnim seksualnim
maltretiranjem kaže da je muzika uvek bila uticajna jer se lako
prihvata.
"Mladi ljudi su uvek slušali ono što je popularno i sve što dolazi uz harmoniju i dobar ritam je lako prihvatiti.", kaže MWendo.
"Ljudi će reći - ja ne slušam reči, samo me zanima kako to zvuči, ali
poruke se probijaju, svesno ili nesvesno. Odrasli imaju pravo da
slušaju ovu muziku. Ali deca su izložena tome čim uključe radio jer je
puno onoga što se čuje na radiju eksplicitno i mizogino."
Ponekad čak i "očišćene" verzije pesama sadrže mizogine poruke.
Nate Dogg: “I Need Me a Bitch.”, promenjeno u “I Need Me a Chick” da bi
moglo da se pušta na radiju, ali suština ostaje nepromenjena:
I need me a chick, who ain't scared to flirt
I need me a chick in the middle of the grocery store she'll lift up her skirt
I need me a chick, like I need my crew
I need me a chick to pass on to my boys soon as I get through
(Treba mi riba koja se ne plaši flertovanja, treba mi riba koja će
podići suknju u sred prodavnice, treba mi riba kao što mi treba moja
ekipa, treba mi riba koju ću proslediti mojim momcima čima završim sa
njom.)
"Možete staviti pip! preko ružnih reči ali poruka ostaje. To je
šokantno, to je poruka koja kaže da su žene objekti i da je u redu
iskoristiti ženu i onda je podeliti sa prijateljima."
"Mizogini rep nije nastao u vakuumu", kaže Pough. "Moramo imati u vidu
da muzika predstavlja refleksiju društva. Mnogi će reći - pogledajte
svu tu negativnost i mizoginiju u hip hop kulturi, ali će ignorisati
iste te stvari u drugim delovima društva."
Za Mwendo, to su jednostavno dve strane istog novčića.
"Umetnici pišu i pevaju ove mizoginističke stihove, ali ljudi
nastavljaju da ih kupuju i radio nastavlja da ih pušta. Živimo u
društvu koje prihvata mizoginiju. Ako bi je društvo smatralo pogrešnom
ili ekstremnom, ta muzika se ne bi prodavala. Moramo razmisliti šta nam
to govori o svetu u kome živimo."
*****
Nova underground hip hop scena
Underground hip hop scena izrasla je kao sklop u okviru koga mladi,
talentovani i inteligentni MC-jevi mogu da se razvijaju. Njihova poruka
je sirovija, sviraju u malim, tamnim klubovima pred par stotina ili
mnogo manje ljudi.
Kao hrišćani u drevnom Rimu, koji su držali mise u katakombama i širili
svoju religiju tajnovito, underground umetnici vode privatnu revoluciju
u malim klubovima, promovišu povratak repa u hip hop i verovatno nikada
nije bilo tako velike žurbe i obaveze kao danas da se napravi promena.
Umetnici podzemlja su siti toga kako velike izdavačke kuće tretiraju
hip hop, kako su izmenili strukturu pesama. U novom veku, pogotovu na
radiju, može se čuti jedna ili dve strofe, malo R&B pevanja i neki
zabavni detalj koji se ponavlja dok se ne potroše tri ipo minuta. To je
gruba slika, ali poruka je jasna - kreativnost u hip hopu je skrajnuta
da bi do izražaja došle numere sa lošom upotrebom semplova, bez prave
poruke i bez DJ-eva.
Setite se kada ste mogli slušati pesmu pet minuta i čuti samo Rakimove
žestoke poredbe i eufemizme s vrha jezika i Eric B.-a kako blagoslovi
"1s and 2s" (1s and 2s, ones and twos, gramofoni prim. KZP). Ne samo da
je postojala dubina u takvim pesmama nego i kreativnost i genijalnost.
A šta reći o Afrika Baammbati čije pesme traju duže od telešop priloga.
Eric B. & Rakim i Baambata su savršeni primeri prave hip hop
kulture jer su bili inovatori i trendseteri, a Rakim, taj nije znao da
zaveže.
Osim ako nisi zaljubljenik u undreground, nikad nemaš priliku da čuješ
takve ljude na radiju. U stvarnosti, ljudima je ispran mozak i misle da
je ono što slušaju na radiju hip hop. Od 1995. trend je implementacija
R&B-ja u hip hop. To je razvodnilo muziku. Komercijalni izvođači
kao Jay Z, na primer, znaju da će repa da se valjaju ako Blackstreet
odradi delić za hit za koji je on napisao svega par stihova. Novac
kontroliše hip hop umesto umetnika, a izdavačke glavešine su postale
moćnije u utvrđivanju kako muzika treba da zvuči. Ovo objašnjava pojavu
mnogih nezavisnih etiketa jer autori ne žele da predaju kontrolu nad
svojom kreativnošću kada potpišu ugovor. Izdavači kao što su Rawkus,
Fondle Em, Stones Throw, Goodvibe, ABB Records i drugi mogu danas da se
takmiče sa velikima kao što su Bad Boy ili Def Jam jer ih podržavaju
ljudi koji pored novca imaju i želju da pomognu da hip hop kultura
preživi.
*****
I eto, hip hop je osvojio čitav svet, mada uz mnogo transformacija, kompromisa i prilagođavanja mediokritetima.
***A SaDa NeStO O 2Pac-u :)***
Ovo je biografija o najvecem.....najboljem.....reperu ikad......nikad
nece vise bit repera kao njega.....jer on je legenda.....on je Bog
Hip-Hopa.....
***Godine 1971,16.juna u svojoj 22. godini Afeni Shakur rodila je u New
York-skoj bolnici Tupac-a. Samo mesec dana pre toga pustena je iz
zenskog zatvora u Greenwich Village-u nakon sto je odsluzila kaznu jer
je bila osumljicena da je ucestvovala u navodnom planu grupe Panther da
bombarduju banke i robne kuce.Tupac je po rodjenju dobio ime Lesane
Parish Crooks,ali mu je majka u ranom detinjstvu promenila ime u Tupac
Ameru Shakur.Na arapskom "Tupac Amaru" znaci "Blistava zmija", a Shakur
znaci "Zahvalan bogu".Prvi album njegove grupe je bio Thug Life,"Thug
Life Vol 1", na cijem omotu je poznata Tupacova 'two middle fingers up'
slika. Njegove rime na albumu su bile prilicno dobre ali repovanje
ostalih clanova i produkcija nisu bile nista posebno.Drugi album je "Me
Against The World", njegov najkritikovaniji album sa sjajnim pesmama
kao sto je "Dear Mama" posvecena njegovoj majci.U oktobru 1995,osam
meseci od njegovog zatvaranja,Tupacu je stigla privlacna ponuda Suge
Knighta koji je ponudio da mu plati kauciju od 1.4 miliona dolara pod
uslovom da potpise za Sugeovu kucu Death Row i postane jedan od njenih
'rep vojnika'.Tupac je pristao i za novog izdavaca objavio prvi dupli
CD u istoriji rep muzike,"All Eyez On Me" koji je potukao dosta
rekorda.Dosada je sest puta postigao platinasti tiraz,postao
najprodavaniji dupli album svih albuma posle Beatlesa.Sadrzao je sjajne
pesme kao sto su "California Love","All Eyez On Me" i jos dosta
drugih.Pesma koja je izazvala najvise frke i koja se nije ni nasla na
albumu,bila je stvar "Hit 'Em Up" koja je predstavljala diss svim
ljudima koji su ga nervirali (uglavnom East Coast reperi) kao sto su
Notorious B.I.G,Puff Daddy,Li'l Kim,Junior M.A.F.I.A.,Li'l Caesar,Mobb
Deep,Chino XL i jos mnogo drugih.Posle toga ucestvovao je u jos tri
filmska projekta- "Gridlock'd" sa Tim Rothom (prica o dva narkosa koji
pokusavaju da ostave drogu),"Bullet" u kome glumi poznati Mickey Rourke
i "Gang Related" sa Jimom Belushijem (prica o dvojici pokvarenih
detektiva).Poslednji dogadjaj u Tupacovom zivotu odigrao se u subotu 7.
septembra 1996: dok su se Tupac i Suge Knight vozili prema nekom
klubu,vracajuci se sa meca Majka Tajsona,beli kadilak im se priblizio a
njegov vlasnik je ispalio 12 metaka u njihov crni BMW.Tupac je primio
cetiri metka u grudi dok je Suge samo bio povredjen delicima metkova i
staklom.Brzo su ih odveli u University Medical Centre gde je Tupac
prebacen na intenzivnu negu zbog obilnog unutrasnjeg krvarenja.Lekari
su izveli najmanje tri operacije i odstranili mu desno plucno krilo,ali
uprkos njihovim naporima,petka 13. septembra 1996. Tupac Amaru Shakur
je preminuo.Bio je to veliki udarac i nenadoknadiv gubitak koliko za
njegove prijatelje i porodicu, toliko i za celu muzicku scenu.Nakon
Tupac-ove smrti izasla su jos cetiri njegova albuma.Pod alijasom
Makaveli (na njega su uticala dela Nikola Makijavelija koja je izucavao
dok je bio u zatvoru) izasao je album "The Don Killuminati...The Seven
Day Theory", verovatno njegovo 'najljuce' izdanje gde je skoro svaka
pesma ispunjena besom i dissovanjem.Misljenja o njemu su vrlo
razlicita: neki kazu da je to njegov najbolji album,neki kazu da je to
njegov najgori album.Njegova majka Afeni osnovala je svoju sopstvenu
izdavacku kucu Amaru Records i za nju izdala kompilaciju dotada
neobjavljenih 2Pacovih pesama "R U Still Down (Remeber Me)".Iako su
tekstovi i rime dobri,neki beatovi su pomalo slabiji tako da zvuci
pomalo razjedinjeno,ali ipak javnost je jedva docekala da cuje novi
Tupacov materijal tako da nije lose prosao.Godine 1998. objavljen je
album "Greatest Hits" na kome se pored Tupacovih starih dobrih hitova
nalazi i par novih pesama od kojih odskace pre svega "Changes".Jos
jedan zvanicno objavljen album je "Still I Rise" sa pocetka 2000. koji
je Tupac uradio zajedno sa grupom The Outlawz.Iste godine, 21.
novembra, objavljen je projekat "The Rose That Grew From Concrete"
inspirisan Tupacovom poezijom na kojem grupa dobro poznatih rep
umetnika adaptira njegovu poeziju u muzicki materijal.
Честитамо!
Уколико можете да прочитате овај чланак, успешно сте се регистровали на Blog.co.yu и можете почети са блоговањем.